Wąskotorówka cały czas w drodze

Obecnie pociągi Górnośląskich Kolei Wąskotorowej nie kursują, ale to nie oznacza, że nic się nie dzieje. Na trasie trwają remonty torów oraz budowa tunelu pieszo-rowerowego w Tarnowskich Górach. A plany na ten rok są bardzo ambitne. GKW, czyli najstarsza nieprzerwanie czynna kolej wąskotorowa na świecie będzie świętowała sto siedemdziesiątą, a Stowarzyszenie Górnośląskich Kolei Wąskotorowych dwudziestą rocznicę powstania.

W ubiegłym roku po blisko czterdziestu latach na wąskich torach ponownie pojawił się parowóz – symbol dawnej kolei, zabytek techniki i wielka atrakcja turystyczna. „Ryś” ma ponad siedemdziesiąt lat, ale przez w sumie 41 dni dzielnie kursował pomiędzy Bytomiem, Tarnowskimi Górami a Miasteczkiem Śląskim (w Mieście Gwarków pociągi niezmiennie zatrzymują się niedaleko Zabytkowej Kopalni Srebra i jest jedną z atrakcji naszych cyklicznych wydarzeń – Industriady oraz Święta Pary). Przywrócenie parowozu do ruchu było możliwe dzięki finansowemu wsparciu samorządów, prywatnych firm oraz indywidualnych osób.

W sumie w 2022 r. tabory kursowały od końca stycznia do drugiej połowy października. W tym czasie wąskotorówka przewiozła około 20 tysięcy podróżnych i pokonała mniej więcej 5,5 tysiąca kilometrów. Dodatkowo w ramach Bytomskiego Budżetu Obywatelskiego udało się wyremontować kolejne 550 metrów toru.

Rok 2023 ma być kolejnym intensywnym rokiem. W planach jest budowa nowego peronu w Tarnowskich Górach (pomiędzy ul. Lipową, a ul. Bytomską). Inwestycja dojdzie do skutku dzięki dofinansowaniu z budżetu tarnogórskiego samorządu. Zaś władze Miasteczka Śląskiego realizują przebudowę stacji Miasteczko Śląskie Wąskotorowe.

Modernizacje idealnie wpisują się w tegoroczne jubileusze. W tym roku mija sto siedemdziesiąta rocznica powstania Górnośląskich Kolei Wąskotorowych i 20 lat od założenia prężnie działającego stowarzyszenia. Główne obchody obu tych rocznic, planowane są na wrzesień, ale wydarzenia z nimi związane będą się działy przez cały rok.