Skansen Maszyn Parowych – Zabytkowa Kopalnia Srebra

Zwiedzanie
Zabytkowej Kopalni Srebra

Oferta grupowa Zobacz wszystkie oferty

Grupa zorganizowana, Turysta indywidualny

zwiedzanie bez przewodnika

Skansen Maszyn Parowych

Ważne informacje
  • Skansen jest dostępny dla zwiedzających w godzinach otwarcia zabytkowej kopalni srebra
  • Wstęp na teren skansenu jest bezpłatny.
  • Na terenie Skansenu obowiązuje całkowity zakaz wchodzenia na eksponaty.
Oferta bezpłatna
  • Obiekt całoroczny
    Skansen jest dostępny przez cały rok w godzinach otwarcia kopalni
  • Czas trwania wycieczki: 30 min
    Blisko 30 eksponatów parowych, koło wodne i kamienie graniczne pól górniczych
  • Miejsce zbiórki
    Samodzielne zwiedzanie skansenu warto rozpocząć od strony głównego wejścia do kopalni
Odkryj niezwykłą kolekcję maszyn i lokomotyw parowych, które wpłynęły kiedyś na rozwój gospodarczy Europy. Cofnij się w czasie, do wieku pary i niesamowitych wynalazków. Najstarszy z nich wyprodukowano w 1883 roku.

Czego możesz się spodziewać

  • odkryj bogatą kolekcję maszyn, które były kiedyś motorem europejskiej gospodarki
  • 26 eksponatów parowych,
  • koło wodne z XVII w.
  • kamienie graniczne pól górniczych
  • szola górnicza z kopalni srebra

Skansen to obowiązkowy punkt każdej wycieczki do Zabytkowej Kopalni Srebra. Dlaczego? Bo to jedna z największych w Polsce kolekcji zabytkowych maszyn i parowozów. Na obszarze o powierzchni około 1 ha znajdują się takie eksponaty jak: walec drogowy, dźwig kolejowy, sprężarka, lokomobila, liczne parowozy, agregat prądotwórczy, pompy parowe oraz maszyny wyciągowe. Wszystkie eksponaty pozyskało Stowarzyszenie Miłośników Ziemi Tarnogórskiej – właściciel skansenu i kopalni srebra.

Rozruch skansenu nastąpił w 1976 r. dzięki staraniom Stowarzyszenia Miłośników Ziemi Tarnogórskiej. Jego lokalizacja nawiązuje do historii tarnogórskiego górnictwa, którego decydującym elementem dynamicznego rozwoju od końca XVIII było wprowadzenie nowoczesnej jak na owe czasy techniki parowej.


Oprócz maszyn napędzanych siłą pary, na terenie skansenu znajdują się również inne ciekawe eksponaty takie jak koło wodne. Zanim nastał wiek pary do produkcji metali wykorzystywano potężne drewniane konstrukcje. Aby wprawić je w ruch wykorzystywano do tego celu siłę wody. Nasz eksponat ma aż 4 m średnicy i jest wierną rekonstrukcją koła wodnego z XVII w. To jedyny eksponat niezaliczony do zabytków techniki parowej.


Wędrując alejkami skansenu odkrywamy również kamienie graniczne pól górniczych z XIX w., które wyznaczały kiedyś granice rejonów wydobywczych, a także górnicza szola, leżąca przy budynku dawnej maszynowni.


Zespół prądotwórczy parowy

Producent

Siemens- Schuckert, Främbs & Freudenberg, Maschinen – Anstalt, Eisengiesserei & Kesselschmiede, Schweidnitz I/Schl

Użytkownik

Wytwórnia Chemiczna w Krupskim Młynie k/ Tarnowskich Gór

Rok budowy

1934


Maszyna parowa napędzająca ekshaustor | wentylator ssący | w koksowni

Producent

Donnersmarck Hütte – Zabrze

Użytkownik

Koksownia “Concordia” w Zabrzu

Rok budowy

1900


Maszyna parowa tłokowa próżniowa z kołem zamachowym

Producent

Maschinen – U. Armatur Fabrik Vorm. Klein, Schauzlin & Becker Frankenthal, Pfalz.

Użytkownik

Zakłady wodociągowe “Staszic” w Reptach Śląskich

Rok budowy

1903


Maszyna wyciągowa parowa typ – bębnowy

Producent

L. Fischbach

Użytkownik

KWK “Śląsk” – Rejon II “Matylda”, Szyb “Maria”

Rok budowy

1887


Maszyna wyciągowa parowa typ – Köppe

Producent

Maschinengeselschaft, Bayenthot – Köln

Użytkownik

KWK “Śląsk” – Rejon II “Matylda”, Szyb “Józef”

Rok budowy

1883


Maszyna parowa wyciągowa typ – Köppe K-7000

Producent

Gutehoffnungshütte Sterkrade

Zmodernizowana

Donnesmarckhütte Hindenburg w roku 1925

Użytkownik

Kopalnia „Zabrze – Bielszowice” – Ruch Pole Poręba

Rok budowy

1907


Silnik parowy tłokowy

Producent

Polskie Fabryki Maszyn i Wagonów,
L. Zieleniewski S.A., Kraków – Lwów – Sanok

Użytkownik

Zakłady Wodociągowe “Staszic” w Reptach Śląskich

Rok budowy

1926


Pompa odwadniająca wirnikowa pionowa

Producent

C.H. Jaeger & Co. Leippzig – Plagwitz

Użytkownik

ZGH “Orzeł Biały” w Piekarach Śląskich

Rok budowy

1926


Pompa tłokowa typ – LK 5, 3/4″ x 10/40 SCZU

Producent

Maschinen U. Bohrgerätefabrik, A. Wirth & Co. Erkelenz

Użytkownik

PKGZ “Sanok” – Kopalnia Strachocina

Rok budowy

1951


Pompa parowa przyścienna

Producent

Schwade & Co. Erfurt, Dendsche “Automat”, Dampfpumpenfabrik

Użytkownik

Zakłady wodociągowe “Staszic” w Reptach Śląskich

Rok budowy

1903


Pompa parowa tłokowa typ Worthington

Użytkownik

P.K.G.Z. Sanok

Rok budowy

1952


Dłutownica typ – PMZ 92

Producent

Maschinen Fabrik F. Reitbauer,KUK Hoflieferant,Wien II. Am Tabor 11

Użytkownik

PKGZ “Sanok” – Warsztat Grabownica

Rok budowy

1914


Kocioł parowy lokomobilny typ Ln-2

Producent

Akcyjna Fabryka Wagonów w Sanoku

Użytkownik

PKGZ “Sanok” – Warsztat Główny

Rok budowy

1910


Kocioł parowy stojący systemu Lachapella

Producent

Fabryka Kotłów Makarewicz w Warszawie

Użytkownik

Stacja Wodna Herby Nowe

Rok budowy

1926


Kocioł parowy /walczak/ jednopłomieniowy

Użytkownik

PKGZ “Sanok”

Rok budowy

1910


Parowóz normalnotorowy typ – TKh 12

Producent

Lokomotiv Fabrik Krauss Comp. Linz

Użytkownik

Huta “Świerczewskiego” – Zawadzkie

Rok budowy

1910


Parowóź wąskotorowy typ – Tyb 4

Producent

Henschel & Sohn, Kassel

Użytkownik

Lokomotywownia Wąskotorowa Mława

Rok budowy

1906


Parowóz normalnotorowy bezpaleniskowy typ – TKBB

Producent

Borsig Lokomotiv-Werke GmbH, Berlin – Tegel

Użytkownik

Elektrociepłownia Wrocław

Rok budowy

1917


Parowóz wąskotorowy typ – T49 Ryś

Producent

Pierwsza Fabryka Lokomotyw w Polsce „Fablok” S. A. w Chrzanowie

Użytkownik

Huta “Zygmunt” w Bytomiu – Łagiewnikach

Rok budowy

1947


Parowóz wąskotorowy z tendrem typ – Px4

Producent

Podolska Wytwórnia Parowozów im. Ordżonikidze

Użytkownik

PKP Lublin, Parowozownia Karczmiska

Rok budowy

1936


Parowóz wąskotorowy typ – LAS 49

Producent

Fabryka Lokomotyw im. Feliksa Dzierżyńskiego w Chrzanowie

Użytkownik

Koleje Dojazdowe Bytom

Rok budowy

1953


Parowóz wąskotorowy typ – T49 Ryś

Producent

Pierwsza Fabryka Lokomotyw w Polsce „Fablok” S. A. w Chrzanowie

Użytkownik

Dyrekcja Okręgowa Kolei Państwowych Poznań

Rok budowy

1950


Wagon – cysterna

Użytkownik

Koleje Dojazdowe Bytom

Rok budowy

1884


Kolejowy samobieżny żuraw parowy

Producent

Usines Emile Duray, Belgia

Użytkownik

Huta “Baildon” w Katowicach

Rok budowy

1940


Walec drogowy parowy

Producent

Towarzystwo Akcyjne H. Cegielskiego

Użytkownik

Powiatowy Zarząd Dróg Lokalnych w Oświęcimiu

Rok budowy

1928


Baza noclegowa

Szukasz noclegu? Zapoznaj się z ofertą naszego hostelu "Młotek i Perlik"

Rezerwuj przez Logo Booking.com lub telefonicznie +48 32 285 52 02 wew. 24

Zobacz inne oferty