Rozruch skansenu nastąpił w 1976 r. dzięki staraniom Stowarzyszenia Miłośników Ziemi Tarnogórskiej. Jego lokalizacja nawiązuje do historii tarnogórskiego górnictwa, którego decydującym elementem dynamicznego rozwoju od końca XVIII było wprowadzenie nowoczesnej jak na owe czasy techniki parowej.
Siemens- Schuckert, Främbs & Freudenberg, Maschinen – Anstalt, Eisengiesserei & Kesselschmiede, Schweidnitz I/Schl
Wytwórnia Chemiczna w Krupskim Młynie k/ Tarnowskich Gór
1934
Napęd – maszyna parowa | |
---|---|
Moc | 393 KM |
Średnica cylindrów | 340 mm |
Skok tłoka | 650 mm |
Wzbudnica – generator | |
---|---|
Napięcie | 57 V – 149 A – 8,50 kW |
Obroty | 167 obr./min. |
Prądnica | |
---|---|
Napięcie Y | 400 V |
Moc | 275 kVA |
Obroty | 167 obr./min. |
Frekwencja | 50 okr/s |
Donnersmarck Hütte – Zabrze
Koksownia “Concordia” w Zabrzu
1900
Średnica koła pasowego maszyny parowej | 3 m |
Średnica koła pasowego ekshaustora | 1,3 m |
Średnica cylindra tłoka | 500 mm |
Skok cylindra | 800 mm |
Wzbudnica – generator | |
---|---|
Napięcie | 57 V – 149 A – 8,50 kW |
Obroty | 167 obr./min. |
Maschinen – U. Armatur Fabrik Vorm. Klein, Schauzlin & Becker Frankenthal, Pfalz.
Zakłady wodociągowe “Staszic” w Reptach Śląskich
1903
Moc: | 25 KM |
Wydajność: | 9000 l/min. |
Obroty: | 150 obr/min |
Długość: | 3,2 m |
Szerokość: | 1,6 m |
Wysokość: | 1,5 m |
Średnica koła zamachowego: | 1,6 m |
L. Fischbach
KWK “Śląsk” – Rejon II “Matylda”, Szyb “Maria”
1887
Moc: | 200 KM |
Średnica bębna: | 4,3 m |
Średnica liny: | 33 mm |
Udźwig: | 7400 kg |
Prędkość jazdy z ludźmi: | 3 m/s |
Skok cylindra: | 1250 mm |
Ciśnienie pary: | 5 atm. |
Głębokość: | 374 m |
Maschinengeselschaft, Bayenthot – Köln
KWK “Śląsk” – Rejon II “Matylda”, Szyb “Józef”
1883
Moc: | 150 KM |
Średnica bębna: | 6 m |
Średnica liny: | 45 mm |
Udźwig: | 9750 kg |
Prędkość jazdy z ludźmi: | 6 m/s |
Średnica cylindra: | 600 mm |
Ciśnienie pary: | 6 atm. |
Gutehoffnungshütte Sterkrade
Donnesmarckhütte Hindenburg w roku 1925
Kopalnia „Zabrze – Bielszowice” – Ruch Pole Poręba
1907
Ciśnienie pary: | 12 atm. |
Średnica koła pędnego: | 7 m |
Średnica liny: | 48 mm |
Rozwijana prędkość: | do 12 m/s |
Polskie Fabryki Maszyn i Wagonów,
L. Zieleniewski S.A., Kraków – Lwów – Sanok
Zakłady Wodociągowe “Staszic” w Reptach Śląskich
1926
Długość: | 2,6 m |
Szerokość: | 1,15 m |
Wysokość: | 0,65 m |
Średnica koła zamachowego: | 1,75 m |
C.H. Jaeger & Co. Leippzig – Plagwitz
ZGH “Orzeł Biały” w Piekarach Śląskich
1926
Obroty: | 24 obr/min |
Wydajność: | 2,4 m3/min. |
Maschinen U. Bohrgerätefabrik, A. Wirth & Co. Erkelenz
PKGZ “Sanok” – Kopalnia Strachocina
1951
Wydajność: | 600 l/min |
Ilośc obrotów: | 92 obr/min |
Ciśnienie robocze: | 30 atm. |
Ciężar: | 3500 kg |
Schwade & Co. Erfurt, Dendsche “Automat”, Dampfpumpenfabrik
Zakłady wodociągowe “Staszic” w Reptach Śląskich
1903
Średnica cylindra: | 300 mm |
Skok cylindra: | 280 mm |
Ciśnienie pary: | 12 atm. |
Moc: | 27 kW |
Wydajność: | 10 m3/godz. |
Długość: | 0,9 m |
Szerokość: | 0,85 m |
Wysokość: | 1,9 m |
P.K.G.Z. Sanok
1952
Wydajność: | 325 l/min |
Tryb pracy: | 46 suwów/min. |
Ciśnienie robocze: | 15 atm. |
Wysokość: | 1,9 m |
Maschinen Fabrik F. Reitbauer,KUK Hoflieferant,Wien II. Am Tabor 11
PKGZ “Sanok” – Warsztat Grabownica
1914
Ciężar: | 2500 kg |
Skok dłuta: | 600 mm |
Wymiary stołu: | 500 x 500 mm |
Tryb pracy: | 3 – 80 skoków/min |
Akcyjna Fabryka Wagonów w Sanoku
PKGZ “Sanok” – Warsztat Główny
1910
Ciśnienie pary: | ok. 2 atm. |
Średnica kotła: | 1,5 m |
Ciężar: | 7600 kg |
Powierzchnia ogrzewcza: | 45 m3 |
Wydajność pary: | 0,8 t/h |
Ciśnienie robocze: | 10 atm. |
Fabryka Kotłów Makarewicz w Warszawie
Stacja Wodna Herby Nowe
1926
Maksymalne ciśnienie pary: | 8 atm. |
Średnica zewnętrzna: | 1,32 m |
Grubość ścianki: | 14 mm |
Wysokość: | 3,6 m |
Powierzchnia ogrzewalna: | 12 m2 |
Powierzchnia rusztu: | 0,7 m2 |
PKGZ “Sanok”
1910
Ciśnienie pary: | 6 atm. |
Pojemność: | 4 m3 |
Długość: | 3,4 m |
Średnica: | 1,2 m |
Lokomotiv Fabrik Krauss Comp. Linz
Huta “Świerczewskiego” – Zawadzkie
1910
Ciśnienie pary: | 11 atm. |
Prędkość maksymalna: | 40 km/h |
Ciężar: | 30 t |
Szerokość toru: | 1435 mm |
Okres pracy: | 59 lat |
Długość ze zderzakiem: | 8 m |
Henschel & Sohn, Kassel
Lokomotywownia Wąskotorowa Mława
1906
Ciśnienie pary: | 12 atm. |
Średnica cylindra: | 280 mm |
Skok tłoka: | 430 mm |
Prędkość maksymalna: | 35 km/h |
Ciężar: | 1700 kg |
Długość ze zderzakiem: | 7,5 m |
Okres pracy: | 65 lat |
Przebieg kilometrów: | 1 793 607 km |
Borsig Lokomotiv-Werke GmbH, Berlin – Tegel
Elektrociepłownia Wrocław
1917
Ciśnienie pary: | 14 atm. |
Średnica zbiornika pary: | 1,5 m |
Średnica wewnętrzna: | 1,3 m |
Grubość blachy: | 16 mm |
Pojemność: | 8,5 m3 |
Długość ze zderzakiem: | 5,8 m |
Pierwsza Fabryka Lokomotyw w Polsce „Fablok” S. A. w Chrzanowie
Huta “Zygmunt” w Bytomiu – Łagiewnikach
1947
Moc: | 70 kM |
Ciężar: | 9000 kg |
Długość ze zderzakiem: | 5,6 m |
Pojemność skrzyni wodnej: | 1 m3 |
Pojemność skrzyni węglowej: | 500 kg |
Prędkość maksymalna: | 20 km/h |
Siła ciągu: | 2000 kG |
Ilość cylindrów: | 2 |
Średnica cylindra: | 245 mm |
Skok tłoka: | 300 mm |
Ciśnienie pary: | 12 atm. |
Powierzchnia ogrzewania: | 22,4 m2 |
Szerokość torów: | 785 mm |
Podolska Wytwórnia Parowozów im. Ordżonikidze
PKP Lublin, Parowozownia Karczmiska
1936
Ciężar: | 10 t |
Długość parowozu z tendrem: | 10 m |
Szerokość toru: | 750 mm |
Fabryka Lokomotyw im. Feliksa Dzierżyńskiego w Chrzanowie
Koleje Dojazdowe Bytom
1953
Średnica cylindra: | 300 mm |
Długość ze zderzakami: | 6 m |
Szerokość toru: | 785 mm |
Pierwsza Fabryka Lokomotyw w Polsce „Fablok” S. A. w Chrzanowie
Dyrekcja Okręgowa Kolei Państwowych Poznań
1950
Ciśnienie pary: | 12 atm. |
Ciężar: | 8300 kg |
Siła pociągowa: | 2570 kG |
Długość ze zderzakiem: | 5,55 m |
Maksymalna prędkość: | 20 km/h |
Szerokość toru: | 600 mm |
Okres pracy: | 21 lat |
Koleje Dojazdowe Bytom
1884
Pojemność: | 2500 l |
Średnica zbiornika: | 1300 mm |
Szerokość toru: | 785 mm |
Usines Emile Duray, Belgia
Huta “Baildon” w Katowicach
1940
Długość ze zderzakiem: | 5,9 m |
Szerokość: | 5,6 m |
Wysokość: | 5 m |
Wysokość kotła parowego: | 2,6 m |
Średnica kotła parowego: | 1 m |
Średnica obrotnicy zębatej: | 1,66 m |
Maksymalny udźwig: | 3 t |
Towarzystwo Akcyjne H. Cegielskiego
Powiatowy Zarząd Dróg Lokalnych w Oświęcimiu
1928
Ciężar: | 16 t |
Długość: | 6,1 m |
Wysokość bez komina: | 3 m |
Wysokość z kominem: | 3,8 m |
Średnica walca przedniego: | 1,2 m |
Szerokość walca przedniego: | 1,35 m |
Średnica walca tylnego: | 1,7 m |
Szerokość walca tylnego: | 0,45 m |
Średnica koła zamachowego: | 1,2 m |